peníze

Vitamín K2 rozhodně nepatří mezi ty, o kterých slýcháme každý den a vzpomeneme si na ně, když se nás někdo zeptá, jaké vitamíny známe. Vyjmenujeme B, C, možná si vzpomeneme i na D, ale o vitaminu K2 většina lidí ani neslyšela. Je přitom velmi důležitý pro fungování těla a jeho nedostatek může mít souvislost také s některými chronickými onemocněními. K čemu ho potřebujeme a kde ho vzít?

Ve velmi omezené míře si umí náš organismus vitamín K2 vyrobit pomocí bakterií, ale toto množství rozhodně nestačí na pokrytí minimální denní dávky. Ta se pohybuje kolem 100 mcg a i přesto, že můžeme tento vitamín najít také v potravinách, ho nejlépe do těla dostaneme pomocí potravinových doplňků. Ve stravě ho najdeme v mléčných výrobcích, játrech a dalších vnitřnostech, mase, tučných rybách a také v kysaném zelí. Existuje také forma K1, kterou najdeme v listové zelenině, forma K2 je pak živočišného původu.

V našem těle zodpovídá za zdraví kardiovaskulárního systému, regulaci ukládání vápníku a aktivaci bílkovin zodpovědných za srážení krve. Potřebujeme, aby se vápník ukládal do kostí a naopak, v žádném případě se nehromadil v tepnách a cévách, což je rizikový faktor pro srdeční onemocnění. Vitamín K2 pomáhá právě k předcházení ukládání vápníku v cévách a tkáních a zajišťuje jeho směřování do kostí. Nejlépe funguje spolu s vitamínem D3, který má podobné účinky, zodpovídá za správný stav kostí a zubů a využívání vápníku a fosforu. Vitamín D3 a K2 tak tvoří silnou dvojku, která se navzájem doplňuje, pomáhá zvýšit účinnost obou vitamínů a zlepšit jejich vstřebávání.

Každý vitamín i minerál má v našem těle svou důležitou funkci a účastní se mnoha procesů. Zaměřit se také jen na doplnění jednoho nebo dvou způsobí dysbalanci, proto bychom měli správě u vitamínů dbát na to, abychom dodržovali doporučenou denní dávku a přijímali je jak ze stravy, tak ideálně i potravinových doplňků, které zajistí dostatečné pokrytí potřeb našeho organismu.

Related Articles

- Advertisement -pr clanky

Mohlo by Vás zajímat