Hyundai i20 N miluje zatáčky, možná ještě víc než vy sám.
Pamatujete si na příchod Hyundai i30 N? Jelikož jeho vývoji šéfoval bývalý technický ředitel divize BMW M – Albert Biermann, tak se dalo čekat, že to nebude žádný čajík. Zároveň jsme si však všichni jaksi nedůvěřivě říkali pod nosem – ehm, Hyundai…, ehm prvotina, Hyundai nikdy předtím nic podobného neměl v nabídce… A výsledek? Hyundaj i30 N – zejména ve verzi Performance, který měl mimo jiné navíc klapky ve výfuku a elektronicky nastavitelný samosvorný diferenciál – jedním šmahem smetl ze stolu všechny pochybnosti a svými vyváženými vlastnostmi, obrovským fun faktorem za volantem, ale také vynikajícím poměrem ceny k hodnotě se stal nejen právoplatným členem rodiny hot-hatchů, ale například na Slovensku mu patří dlouhodobě titul nejprodávanějšího hot-hatchu. A teď se o něco podobného snaží menší sourozenec – Hyundai i20 N. Pravda, on bude mít o to snazší roli, že mu cestu vydláždilo i30 N a také o to, že malých hot-hatchů je dnes méně než před pár lety.
Tři zázračná tlačítka
Při pohledu na testovaný model i20 N zaujme typická šedá barva, červené dekorační lišty zasazené do černých prvků, červené třmeny pod 18palcovými koly a také střešní spoiler. Mimochodem, maska chladiče má odkazovat na šachovnicovou vlajku. V kabině vás potěší zejména sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, dobře tvarovaný volant a také pěkná koule hlavice řadící páky. V souvislosti se sedadly musím vyzdvihnout, že jsou výborné – jsou dostatečně velké, nejsou těsné, nikde netlačí, přitom výborně drží tělo v zatáčkách. Zrovna hlavové opěrky by mohly být na můj vkus trochu blíž. Výrobce zřejmě počítal s tím, že si s i20 N občas zajedete i na nějakém okruhu, kde potřebujete helmu. U volantu zase musím podotknout dvě šedá tlačítka – levým přepínáte mezi režimy Eco, Normal a Sport, pravým zase mezi jízdními režimy N Sport a Custom – a jedno červené, kterým aktivujete automatické meziplyny. Navíc, volant i sedadla jsou vyhřívaná. Samozřejmostí jsou hliníkové pedály a také barevné dekory, ale ty by vám vlastně nechyběly ke štěstí. Zajímavá je funkce upozornění na dvojitou zatáčku, na jedné straně vás to pak nepřekvapí, na straně druhé si tu kombinaci zatáček můžete lépe užít, jelikož se na ni umíte připravit. Dodávám, že přístrojový štít je digitální a poskytuje čtyři základní režimy zobrazení a že v testovaném modelu jsme měli balík Techno Pack s 10,25palcovým dotykovým displejem, službami Apple CarPlay, Android Auto, Bluelink, Live Services, prémiový audiosystém BOSE a také vyhřívání zadních sedadel. Na zmíněném displeji si můžete navolit zobrazení N, které poskytuje množství údajů. Nezapomíná na tlak vzduchu v pneumatikách, tlak turba, teplotu oleje a chladicí kapaliny a samozřejmě ani na čas na kolo, přetížení atp.
204 koníků
Srdcem i20 N je 1,6litrový přeplňovaný agregát s výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 275 Nm. Při hmotnosti 1 295 kg (a to už is vaší hmotností) a krátkém zpřevodování si dovedete představit, že i20 N nebude z těch modelů, které si řeknou „budeme tam, když tam budeme“. Naopak, bude netrpělivě čekat, kdy mu dovolíte, aby se dral dopředu. Pravda, při prudkém přidání plynu se objeví turbodiéra, ale po jejím překonání jde za plynem velmi živě. Mluvím o režimu N Sport nebo Custom, kde jsem měl nastavenou odezvu motoru Sport+. A vzhledem k přeplňování je projev motoru působivý již zpod středních otáček. Při klidné jízdě mě vyrušovalo, že při uvolnění plynu a následném přidání to s autem trhlo. A totéž se mi stávalo, i když jsem jemnou prací s plynem udržoval konstantní rychlost. A dělalo to ve sportovním, normálním i ekonomickém režimu. Neoddělitelným faktorem zábavy a vnímání dynamiky je zvuk. Samotný motor má pod plynem pěkný dravý zvuk a ve výfuku je aktivní klapka, která zvýrazní jeho zvuk – samozřejmě, když si to přejete. Výfuk si přitom umí i „zabafkat“. Na můj vkus je však základní akustické naladění výfuku přebasováno. Když si to srovnám s výfukem i30 N Performance, který má výšky i basy, tak tady mi ty výšky chyběly a basů bylo příliš. Převodovka jede přesně a hladce, dráhy jsou definovány přesně, přechod přes jednotlivé stupně je jemný, s patřičnou zpětnou vazbou.
Baví vás
Chválím, že podvozek ani při sportovním orientování auta není nepříjemně tvrdý. Je tvrdý, ale také s velkými koly filtruje přenos nerovností dobře, proto se nezdá být otravný. Největší devizou podvozku je dvoutvárný přístup k zatáčkám. Na jedné straně dokážete s i20 N přejet zatáčku rychle a precizně, na druhé straně stačí malý impuls a zadek se mimořádně rád zapojí do hry. A tady musím říct, že mi trochu vadilo příliš rychlé řízení.